El tren de Lleida a la Pobla de Segur

Feia molt de temps que tenia pendent un viatge en aquesta línia de ferrocarril. Una línia que va estar a punt de ser tancada fins que, l'any 2005, va ser traspassada a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. No és estrany, doncs, que així que hem varen proposar d'anar a conèixer-la, no m'ho vaig haver de pensar dos cops. El viatge va ser gentilesa de FGC i Ara Lleida, i ens acompanyaren en el nostre viatge el cap de línia de Ferrocarrils de la Generalitat i el director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.


A partir del moment en que FGC es va fer càrrec de la línia, s'hi ha anat fent tot un seguit d'inversions per anar millorant el servei i oferir la qualitat que els passatgers mereixen. La línia es trobava en decadència, especialment per la manca d'aquestes inversions. Tan bon punt va passar a mans de FGC es va renovar tota la via entre Balaguer i La Pobla de Segur. Aquest estiu, s'hi han incorporat nous trens suïssos d'última generació, propis de FGC, que han substituït les antigues unitats de RENFE.

Els nous trens son amples i còmodes, amb un disseny molt diàfan i unes grans finestres panoràmiques que ens permeten gaudir del paisatge. Estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i disposen d'espai per col·locar cotxets i bicicletes. Una de les coses que em va sorprendre, van ser les parades discrecionals: parades que cal demanar amb antelació, ja sigui des del tren, per baixar, com des de l'estació, per pujar. Un semàfor a l'estació indica al maquinista que ha de recollir passatgers.


La línia transcorre entre Lleida i Balaguer per la dreta del Segre en un itinerari planer. És a partir de Balaguer, quan s'endinsa en les formacions muntanyoses fins a entrar a la conca de la Noguera Pallaresa que ja no deixarà fins al final de línia a la Pobla de Segur. Durant el recorregut, el tren circula entre serralades, i pantans, fet que fa el viatge molt atractiu. En el seu camí, el tren passarà per quatre embassaments: Sant Llorenç de Montgai, Camarasa, Terradets i Sant Antoni. En arribar a la Pobla de Segur haurà deixat enrere 41 túnels i 31 ponts amb l'estranya particularitat de que un dels viaductes es troba a l'interior d'un túnel.

El motiu del viatge, a banda de conèixer les noves unitats i serveis que FGC ha incorporat a la línia, també va servir per a commemorar que feia 65 anys quan, un 13 de novembre de 1951, el tren va arribar per primer cop a la Pobla de Segur. La mateixa línia va arribar l'any 1924 a Balaguer, 1949  a Cellers i 1950 a Tremp.

En la nostra estada a la Pobla de Segur, varem tenir oportunitat de conèixer el conjunt modernista de Casa Mauri i Molí de l'Oli; l'Espai Raier, a tocar de l'estació; la fàbrica de cervesa artesana Ctretze Pirineus i la llibreria Chalamanch.

M'alegra veure que una línia decadent, a punt de ser tancada, té ara bones expectatives de futur. Confio que dia a dia es pugui ampliar el servei. Us animo a fer una escapada al Pallars Jussà amb aquest tren. En època de neu, s'oferiran bitllets combinats tren-bus fis a les estacions d'esquí.  A l'estiu, en la mateixa línia, s'ofereix el servei turístic del Tren dels Llacs; un servei que es realitza amb unitats històriques.

Cap comentari

Amb la tecnologia de Blogger.